Langtidsopphold

Langtidsopphold i sykehjem og skjermet avdeling er et tilbud om helhetlig helse- og omsorgstjenester til personer med omfattende funksjonssvikt, der pleie- og omsorgsbehovet ikke kan dekkes i omsorgsboliger eller i eget hjem. Langtidsopphold er et opphold i institusjon uten tidsbegrensning.

Beskrivelse

Sykehjem er et heldøgns omsorgstilbud for deg som er pleietrengende, med behov for medisinsk- og sykepleiefaglig oppfølging og stell gjennom døgnet. Du må søke kommunen om plass på sykehjem/skjermet avdeling. Før saken kan avgjøres, vil vi kartlegge dine ønsker og behov. 

Hvis du oppfyller kriteriene for langtidsplass, har du rett til å få et skriftlig vedtak om dette, selvom det for øyeblikket ikke er ledige plasser.

Får du tildelt sykehjemsplass/plass på skjermet avdeling, skal hjelpebehovet ditt fremgå av vedtaket.

Kriterier/vilkår

Kommunen har egen forskrift og veileder for tildeling av tjenester med kriteriene for tildeling av plass på sykehjem/skjermet avdeling.

Hovedkriteriet er at langtidsopphold i sykehjem tildeles personer der behandling og/- eller pleie og tilsyn er av så omfattende karakter, at det er behov for langvarig heldøgns omsorg i institusjon. Kommunen foretar en samlet vurdering av funksjonsnivået og egenomsorgen til personen.

Langtidsopphold på skjermet avdeling er tilpasset personer med behov for skjerming av ulike årsaker, blant annet langkommet demens med atferdsmessige og psykologiske symptomer.

Pris for tjenesten

Kommunen kan kreve vederlag av beboeren. Vederlaget er fastsatt i statlig forskrift (se under Lover og forskrifter).

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om langtidsopphold på sykehjem, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Saksbehandling

Før saken kan avgjøres, vil vi kartlegge dine ønsker og behov nærmere. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Får du tildelt sykehjemsplass, skal hjelpebehovet ditt fremgå av vedtaket. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Det kan hende at det ikke er ledige plasser, selvom du oppfyller kriteriene for sykehjemsplass. I så fall får du et skriftlig vedtak fra oss om at du oppfyller kriteriene og du blir satt på venteliste.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til statsforvalteren.

Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.

Avlastningsopphold

Avlastning er et tilbud til enkeltpersoner eller familier som har tunge omsorgsoppgaver. Avlastning skal bidra til at omsorgsyteren får et liv med god helse og tid til ferie og fritid.

Beskrivelse

Avlastningsopphold på sykehjem/skjermet avdeling kan søkes av personer som har omsorgsoppgaver hjemme. Den hjelpetrengende selv - som også kan søke - får et tidsavgrenset opphold i institusjon.

Målgruppe

Omsorgsytere som har et særlig tyngende omsorgsarbeid

Kriterier/vilkår

Du skal ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er blant annet:

  •     om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
  •     om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
  •     om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen

Det er kommunen som i samarbeid med deg som søker bestemmer hvilke tjenester som skal gis

Pris for tjenesten

Tjenesten er gratis.

Lover

Dette er en lovpålagt tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven. Se lover og forskrifter nedenfor.

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om avlastning. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om avlastning.

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kortidsopphold

Trenger du opptrening etter sykdom eller nærmere utredning, kan du søke om korttidsopphold på sykehjem.

Beskrivelse

Korttidsopphold er tidsavgrenset opphold som tilbys når det i en kortere periode er behov for større utstrekning av helse og omsorgstjenester som ikke kan gis i brukerens eget hjem. Oppholdene brukes aktivt som ledd i å tildele tjenester på laveste omsorgsnivå. Oppholdet forutsetter en rask igangsetting av rehabiliteringstiltak og kartlegging av tilpassingsbehov i hjemmet med tanke på best mulig egenmestring i egen bolig.

Du kan søke om korttidsopphold på sykehjem hvis du for eksempel trenger opptrening etter sykdom eller nærmere utredning. Det skilles mellom tre typer av korttidsopphold:

  • døgnopphold (minst 24 timer)
  • dagopphold
  • nattopphold

For re-/eller habilitering må det foreligge et potensial:

  • Tilrettelegging i hjemmet, eller re-/habilitering på andre arenaer- vurderes som uten nytte, vanskelig eller uønsket på nåværende tidspunkt
  • Et rehabiliteringsbehov som fortrinnsvis ikke krever opphold i rehabiliteringssenter på 2 eller 3 linje nivå 

Pris for tjenesten

Kommunen kan kreve vederlag. Vederlaget er fastsatt i statlig forskrift (se under Lover og forskrifter)

Lover

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 3 nedenfor under Lover og forskrifter.

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om korttidsopphold i sykehjem, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak (dersom oppholdet går utover 14 dager). Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til statsforvalteren.

Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.