Vi har fått nytt nettsted

Vi har flyttet våre nettsider til ny leverandør som skal gjøre det enklere å publisere nyheter og artikler. I en overgangsperiode kan det være noen mangler på sidene. Vi tar gjerne imot ris og ros om hva du syns om de nye sidene. Bruk funksjonen Fant du det du var på jakt etter? for å gi oss tilbakemelding.

Les mer om Vi har fått nytt nettsted

Sammenslåing

Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen. Som hovedregel kreves det at eiendommene grenser til hverandre.

Reglene om sammenslåing står i matrikkelloven § 18 Lenke til et annet nettsted.  og  matrikkelforskriften § 43 Lenke til et annet nettsted. , samt Tinglysingsloven Lenke til et annet nettsted..

Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen. Som hovedregel kreves det at eiendommene grenser til hverandre. Tomtefester kan også slåes sammen, dersom de er utskilt fra samme grunneiendom og festekontraktene har samme innhold og parter.

For sammenslåing av eierseksjoner vises til info om seksjonering og reseksjonering.

Sammenslåing kan ikke gjennomføres dersom den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere. Dette betyr at eiendommene som skal slåes sammen enten må ha like heftelser, eller at den denne eiendommen er heftelsesfri. Ved sammenslåing utvides panteretten til hele den sammenslåtte eiendommen.

Det er hjemmelhaverens ansvar å bringe dette i orden. Ta eventuelt kontakt med Tinglysingen hos Statens Kartverk T 32 11 80 00, dersom du ikke har oversikt over dette. 

Hvem kan kreve sammenslåing

Sammenslåing kan kreves av den som har grunnbokshjemmel (eier).


Kravet skal inneholde

Krav om sammenslåing av eksisterende eiendommer (matrikkelenheter) sendes skriftlig til kommunen. Kravet må være undertegnet av den (de) som har grunnbokshjemmel, jf. matrikkelloven § 18. Med kravet skal følge:


Utfylt skjema sendes på e-post til: postmottak@tana.kommune.no

eller til Tana kommune, Rådhusveien 24, 9845 Tana 

Saksgang

Når kommunen finner at vilkårene for sammenslåing er til stede, føres sammenslåingen i matrikkelen og det sendes melding om dette til tinglysningen. Etter sammenslåingen er tinglyst utferdiger kommunen et nytt matrikkelbrev som sendes søkeren.

For sammenslåing av eierseksjoner gjelder bestemmelsene om reseksjonering i eierseksjonsloven Lenke til et annet nettsted.

Saksbehandlingstid

Tre uker. 

Gebyr

Sammenslåing av eiendommer er ikke gebyrbelagt.

Saker som behandles etter matrikkelloven kan påklages til statsforvalteren av hjemmelshavere, eiere og festere som avgjørelsen får betydning for. Dessuten av de som hevder at de hører inn under matrikkellovens § 9 Lenke til et annet nettsted. bokstav b, c, d og e, samt § 17 Lenke til et annet nettsted..

Klagen behandles etter reglene i forvaltningslovens kapittel VI. Klagefristen er 3 uker og gjelder fra mottagelsen av dette brev. Klagen skal stiles til statsforvalteren for Troms og Finnmark, men sendes Tana kommune.

Klagen må være underskrevet og angi hvilken forretning det klages over og hvilke endringer som ønskes. Klagen bør være begrunnet og inneholde alle opplysninger som har betydning for vurderingen av klagen.

Dersom klagen sendes inn for sent, kan den bli avvist. Du kan søke om å forlenge klagefristen dersom det foreligger særlig grunn. I så fall må du opplyse om hvorfor du ikke kan lastes for forsinkelsen.

Klagebehandlingen
Dersom klagen har betydning for andre parter, vil disse bli varslet av oppmålingsmyndigheten og gitt en frist for uttalelse. Hvis klagen ikke tas til følge, sendes klagen til fylkesmannen som avgjør saken.

Statsforvalteren kan prøve alle sider av saken og herunder ta hensyn til nye omstendigheter. Den skal vurdere de synspunkter som klageren kommer med, og kan også ta opp forhold som ikke er berørt av ham/henne. Både partene og oppmålingsmyndigheten vil bli gjort kjent med resultatet av klagebehandlingen direkte fra statsforvalteren.


Matrikkellova § 18 Samanslåing av eksisterande matrikkeleiningar

Matrikkelforskriften Kapittel 10 Sammenslåing

Tinglysingsloven Lenke til et annet nettsted.
Matrikkelforskriften Lenke til et annet nettsted.
Matrikkellova Lenke til et annet nettsted.

Priser

Gebyrregulativ med hjemmel i lokal forskrift hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1

 

Takstpakke kr 2 393,-
Meglerpakke kr 2 992,-
Eiendomsinformasjon kr 425,- 
Skattetakst kr 103,-
Grunnkart kr 599,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 svart/hvit kr 642,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 farge kr 653,-
Bygningstegninger kr 707,-
Brukstillatelse og ferdigattest kr 489,-
Gjeldende arealplaner med bestemmelser kr 544,-
Innsendte arealplaner kr 544,-
Tilknytning til offentlig vann og kloakk kr 163,-
Kommunale avgifter og gebyrer kr 109,-
Legalpant kr 163,-
Naboliste kr 435,-

Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven § 32 og matrikkelforskriften § 16 og 18.

Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner (§7)

Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige konstnadsutviklingen

 

1.1 Oppretting av grunneiendom og festegrunn

Areal fra 0 - 500 m212 550,-
Areal fra 501 - 2000 m217 940,-
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da1 620,-
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr24 490,-
Punktfeste uten oppmålingsforretning3 980,-

1.2 Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn*

Areal fra 0 - 500 m28 180,-
Areal fra 501 - 2000 m210 610,-
Areal fra 2001 m2 - økning pr. påbegynt da1 620,-
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr19 590,-

1.3 Oppmåling av uteareal pr. eierseksjon*

Areal fra 0 - 250 m212 550,-
Areal fra 251 - 2000 m217 160,-
Areal fra 2001 m2 -økning pr. påbegynt da1 620,-
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr24 490,-

1.4 Oppretting av anleggseiendom

Volum 0 - 2000 m313 060,-
Volum 2001 - 5000 m3 - pr. påbegynt 1000 m31 620,-
Volum >5000 m3 etter medgått tid, minstegebyr24 490,-

1.4 Registrering av eksisterende jordsameie*

Etter medgått tid, minstegebyr9 800,-

2 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforr.

Opprettelse av matrikkelenhet4 100,-

* I tillegg kommer gebyr for å utføre oppmålingsforretning i samsvar med pkt. 1.1 til 1.5 ovenfor innen fristen på 3 - tre år

2.1 Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises, ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold eller av andre grunner ikke kan fullføres, settes til 1/3 av gebyrsatsene etter 1.1 og 1.5

 

3.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av den minste eiendommens areal. (Maksimalgrense 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20% av eiendommens areal før justeringen. For grensejustering til veg- eller jernbaneformål kan andre arealklasser gjelde.

Areal fra 0 - 250 m24 100,-
Areal fra 251 - 500 m28 180,-

3.2 Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volumet justeres inntil 5 % av anleggseiendommen volum, men den maksimale grensen settes til 1000 m³.

Volum 0 - 250 m34 100,-
Volum 251 - 1000 m38 180,-

Digitale kartdata bestilles elektronisk via internett. Tana kommune har tatt i bruk nettstedene Norkart/e-Torg,
Ambita/Infoland og Proconet/ePlassen for betjening av uttak av digitale kartdata. Det er tre likeverdige
løsninger og du velger selv hvilken du bruker.

Alle produktene blir levert elektronisk. Det er enkelt å registrere seg som kunde hos de tjenestene og det er
ingen ekstra kostnader forbundet med dette.

Du som kunde velger karttype, ønsket område og format.

Norkart eTorg Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Amita Infolan Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Proconet ePlassen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Manuell utskrift av kommunen (sosi eller dxf) 100 kr/daa, minstepris kr 1 300,-

 

Utskrift av diverse kart
StørrelsePris
A2533,-
A2838,-
A11 110,-
A11 665,-
A02 198,-
A03 373,-

 

4.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie 
Arealoverføring erstatter hjemmelsovergang av areal ved skjøte. Oppmålingsforretning skal tinglyses. Tinglysingen utløser dokumentavgift som kommer i tillegg til gebyret her. Arealoverføinrg til veg- og jernbaneformål er unntatt tinglysing.

Areal fra 0 - 500 m213 060,-
Areal fra 501 - 2000 m219 590,-
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da1 620,-
Areal >5000 m etter medgått tid, minstegebyr2 450,-

Dokumentavgift kommer i tillegg.

4.2 Anleggseiendom

For anleggseiendom kan volum som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, ikke være registert på en tredje matrikkelenhet. Volum kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. 
Matrikkelenheten skal utgjøre en sammenhengende volum

Volum 0 - 250 m313 060,-
Volum 251 - 500 m319 590,-
Volumoverføring pr. nytt påbegynt 500 m3 medfører en økning av gebyret på2 350,-

Kartlegging av eksisterende grense der grensen…

5. Tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning

For inntil 2 punkter4 890,-
For overskytende grensepunkter, pr. punkt820,-

 6.  Ikke tidl. er koordinatbest./eller klarlegging av rettigheter

For inntil 2 punkter8 180,-
For overskytende grensepunkter, pr. punkt1 620,-

 Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid

7. Privat grenseavtale

For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde4 100,-
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grense820,-
Billigste alternativ for rekvirent velges, alternativt kan gebyr fastesettes etter medgått tid940,-

 8. Utstedelse av matrikkelbrev*

Inntil 10 sider230,-
Over 10 sider460,-

9. Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner

Gebyr for seksjonering og reksjonering

1-3 seksjoner6 180,-
Tillegg pr. ny seksjon620,-
Tillegg for befaring ved seksjonering2 470,-

Med oppmålingsforretning 
I samsvar med pkt 1.3 ovenfor innen fristen på 3-tre år

Kontorforretning kr 1 760,- 
For oppmåling av uteareal faktureres timesats for saksbehandling med oppmålingsforretning som kontorforretning. 
Forutsetter sikre grenser for eiendommen som seksjoneres og at grensene for utearealene er koordinatfestet i søknaden. Tidsforbruk settes her til 3 timer.

 

For gebyr som ikke fastsettes på annen måte, eller skal beregnes etter medgått tid, skal en bruke følgende timesatser:

Timesats for kontorarbeid inklusiv administrativ støtte940,-
Timesats for befaring, tilsyn og markarbeid inkl. transport, utstyr og materiell1 430,-
Timebasert oppmåling: et minstegebyr som dekker faste kostnader i forbindelse med målearbeidene4 820,-

 

I saker som krever tinglysing av dokumenter, kommer tinglysingsgebyr og eventuelt dokumentavgift i tillegg til kommunens gebyrer. Kostnader som kommunen påføres i forbindelse med innhenting av relevante opplysninger i forbindelse med oppmålingsforretninger, viderefaktureres til rekvirent.
NB! Kartverkets satser - tinglysing elektronisk kr 560,-
NB! Kartverkets satser - tinglysing papir kr 610,-

 

Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsippene som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr. Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.

 

Etter matrikkelforskriften § 18 skal kommunen gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføring innen 16 uker. Oversittes fristen skal gebyret for oppmålingsforretningen og matrikkelføringen avkortes med en tredjedel. Dersom kommunen oversitter fristen med ytterligere to måneder, skal gebyret avkortes med ytterligere en tredjedel.

 

I vinterperioden 1. november til 20. mai, kan tidsfristen på 16 uker fravikes. Matrikkelforskriftens § 18 tredje ledd.

 

Gebyret kreves inn etterskuddsvis straks saken er avsluttet. For saker med flere enheter som avsluttes til ulik tid kan det kreves delinnbetaling.Tinglysingsgebyr påplusses gebyret.

Relatert informasjon

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?