Krav til situasjonsplan
Situasjonsplanen tegnes inn i situasjonskartet.
Situasjonskart
Situasjonskartet er et basiskart som benyttes av tiltakshaver/søker som prosjekteringsgrunnlag for deling av eiendom og plassering av tiltak.
Følgende opplysninger fremgår av situasjonskartet:
- gårdsnummer/bruksnummer på eiendommen og berørte nabo- og gjenboereiendommer for tiltaket
- eiendomsgrenser
- høydekurver påført kotehøyde
- nordpil
- målestokk
- rutenett med koordinater
Kartpakke for søknad etter Plan- og bygningsloven
Kartpakke for søknad etter plan og bygningsloven skal brukes som grunnlag og skal ligge ved alle bygge- og delesøknader. Tiltakshaver eller søker utarbeider en situasjonsplan som skal vise hele tiltaket nøyaktig inntegnet, påført utvendige mål og avstander. Det skal - i den grad det er relevant for behandlingen av byggesaken – påføres opplysninger om tiltakets planlagte plassering og minste avstand i forhold til:
- nabogrenser
- nærliggende bygninger
- senterlinje veg
- høyspentlinjer (luftstrekk/kabel)
For øvrig skal situasjonsplanen også vise:
- atkomst/avkjørsel
- areal for parkering og oppholdsareal ute
- takflate
- fasadeliv
- møneretning
- tilknytning til vann og avløpsnett (kan vises på tilleggskart)
Situasjonskartet som ligger til grunn for utarbeidelse av situasjonsplanen skal ikke være eldre enn 1 år.
Det gjøres oppmerksom på at situasjonskartets informasjon ikke må endres eller fjernes ved utarbeidelse av situasjonsplan. Situasjonskart fritar ikke ansvarlige foretak fra ansvaret for å gjøre seg kjent med terrengforholdene på stedet i forbindelse med prosjektering av terreng eller høydeplassering.
NB! Ved utarbeiding av søknaden eller situasjonsplan på digitale kart må hele kartgrunnlaget være med (for eksempel eksisterende situasjon, reguleringslinjer, eiendomsgrenser, rutenett med mer). For at ikke alle linjer skal se like ut, må de ulike reguleringslinjer og eiendomsgrenser skilles i presentasjonen.
Bestilling av situasjonskart
Bestilling av situasjonskart er gebyrbelagt, jamfør gebyrregulativet i Tana kommune. Situasjonskartet sendes ut fortløpende.
Priser
Digitale kartdata
Digitale kartdata bestilles elektronisk via internett. Tana kommune har tatt i bruk nettstedene Norkart/e-Torg,
Ambita/Infoland og Proconet/ePlassen for betjening av uttak av digitale kartdata. Det er tre likeverdige
løsninger og du velger selv hvilken du bruker.
Alle produktene blir levert elektronisk. Det er enkelt å registrere seg som kunde hos de tjenestene og det er
ingen ekstra kostnader forbundet med dette.
Du som kunde velger karttype, ønsket område og format.
Norkart eTorg Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Amita Infolan Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Proconet ePlassen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Manuell utskrift av kommunen (sosi eller dxf) 100 kr/daa, minstepris kr 1 300,-
Utskrift av kart
Utskrift av diverse kart | |
Størrelse | Pris |
A2 | 533,- |
A2 | 838,- |
A1 | 1 110,- |
A1 | 1 665,- |
A0 | 2 198,- |
A0 | 3 373,- |
Plan-, kart- og eiendomsinformasjon 2025
Gebyrregulativ med hjemmel i lokal forskrift hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1
Henvendelse til saksbehandler - priser
Takstpakke kr 2 393,-
Meglerpakke kr 2 992,-
Eiendomsinformasjon kr 425,-
Skattetakst kr 103,-
Grunnkart kr 599,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 svart/hvit kr 642,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 farge kr 653,-
Bygningstegninger kr 707,-
Brukstillatelse og ferdigattest kr 489,-
Gjeldende arealplaner med bestemmelser kr 544,-
Innsendte arealplaner kr 544,-
Tilknytning til offentlig vann og kloakk kr 163,-
Kommunale avgifter og gebyrer kr 109,-
Legalpant kr 163,-
Naboliste kr 435,-
Oppmåling 2025
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven § 32 og matrikkelforskriften § 16 og 18.
Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner (§7)
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige konstnadsutviklingen
1. Oppretting av matrikkelenhet
1.1 Oppretting av grunneiendom og festegrunn
Areal fra 0 - 500 m2 | 12 550,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 17 940,- |
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
Punktfeste uten oppmålingsforretning | 3 980,- |
1.2 Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn*
Areal fra 0 - 500 m2 | 8 180,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 10 610,- |
Areal fra 2001 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 19 590,- |
1.3 Oppmåling av uteareal pr. eierseksjon*
Areal fra 0 - 250 m2 | 12 550,- |
Areal fra 251 - 2000 m2 | 17 160,- |
Areal fra 2001 m2 -økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
1.4 Oppretting av anleggseiendom
Volum 0 - 2000 m3 | 13 060,- |
Volum 2001 - 5000 m3 - pr. påbegynt 1000 m3 | 1 620,- |
Volum >5000 m3 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
1.4 Registrering av eksisterende jordsameie*
Etter medgått tid, minstegebyr | 9 800,- |
2 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforr.
Opprettelse av matrikkelenhet | 4 100,- |
* I tillegg kommer gebyr for å utføre oppmålingsforretning i samsvar med pkt. 1.1 til 1.5 ovenfor innen fristen på 3 - tre år
2.1 Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises, ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold eller av andre grunner ikke kan fullføres, settes til 1/3 av gebyrsatsene etter 1.1 og 1.5
3. Grensejustering
3.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av den minste eiendommens areal. (Maksimalgrense 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20% av eiendommens areal før justeringen. For grensejustering til veg- eller jernbaneformål kan andre arealklasser gjelde.
Areal fra 0 - 250 m2 | 4 100,- |
Areal fra 251 - 500 m2 | 8 180,- |
3.2 Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volumet justeres inntil 5 % av anleggseiendommen volum, men den maksimale grensen settes til 1000 m³.
Volum 0 - 250 m3 | 4 100,- |
Volum 251 - 1000 m3 | 8 180,- |
10.1 Timepris
For gebyr som ikke fastsettes på annen måte, eller skal beregnes etter medgått tid, skal en bruke følgende timesatser:
Timesats for kontorarbeid inklusiv administrativ støtte | 940,- |
Timesats for befaring, tilsyn og markarbeid inkl. transport, utstyr og materiell | 1 430,- |
Timebasert oppmåling: et minstegebyr som dekker faste kostnader i forbindelse med målearbeidene | 4 820,- |
10.2 Tinglysing
I saker som krever tinglysing av dokumenter, kommer tinglysingsgebyr og eventuelt dokumentavgift i tillegg til kommunens gebyrer. Kostnader som kommunen påføres i forbindelse med innhenting av relevante opplysninger i forbindelse med oppmålingsforretninger, viderefaktureres til rekvirent.
NB! Kartverkets satser - tinglysing elektronisk kr 560,-
NB! Kartverkets satser - tinglysing papir kr 610,-
10.3 Urimelig gebyr
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsippene som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr. Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
10.4 Nedsatt gebyr etter matrikkelloven
Etter matrikkelforskriften § 18 skal kommunen gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføring innen 16 uker. Oversittes fristen skal gebyret for oppmålingsforretningen og matrikkelføringen avkortes med en tredjedel. Dersom kommunen oversitter fristen med ytterligere to måneder, skal gebyret avkortes med ytterligere en tredjedel.
10.5 Utsatt tidsfrist for gjennomføring av oppmålingsforretning om vinteren
I vinterperioden 1. november til 20. mai, kan tidsfristen på 16 uker fravikes. Matrikkelforskriftens § 18 tredje ledd.
10.6 Betalingstidspunkt
Gebyret kreves inn etterskuddsvis straks saken er avsluttet. For saker med flere enheter som avsluttes til ulik tid kan det kreves delinnbetaling.Tinglysingsgebyr påplusses gebyret.
4. Arealoverføring
4.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie
Arealoverføring erstatter hjemmelsovergang av areal ved skjøte. Oppmålingsforretning skal tinglyses. Tinglysingen utløser dokumentavgift som kommer i tillegg til gebyret her. Arealoverføinrg til veg- og jernbaneformål er unntatt tinglysing.
Areal fra 0 - 500 m2 | 13 060,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 19 590,- |
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m etter medgått tid, minstegebyr | 2 450,- |
Dokumentavgift kommer i tillegg.
4.2 Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volum som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, ikke være registert på en tredje matrikkelenhet. Volum kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede.
Matrikkelenheten skal utgjøre en sammenhengende volum
Volum 0 - 250 m3 | 13 060,- |
Volum 251 - 500 m3 | 19 590,- |
Volumoverføring pr. nytt påbegynt 500 m3 medfører en økning av gebyret på | 2 350,- |
Kartlegging av eksisterende grense der grensen…
5. Tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
For inntil 2 punkter | 4 890,- |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 820,- |
6. Ikke tidl. er koordinatbest./eller klarlegging av rettigheter
For inntil 2 punkter | 8 180,- |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 1 620,- |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid
7. Privat grenseavtale
For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde | 4 100,- |
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grense | 820,- |
Billigste alternativ for rekvirent velges, alternativt kan gebyr fastesettes etter medgått tid | 940,- |
8. Utstedelse av matrikkelbrev*
Inntil 10 sider | 230,- |
Over 10 sider | 460,- |
9. Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner
Gebyr for seksjonering og reksjonering
1-3 seksjoner | 6 180,- |
Tillegg pr. ny seksjon | 620,- |
Tillegg for befaring ved seksjonering | 2 470,- |
Med oppmålingsforretning
I samsvar med pkt 1.3 ovenfor innen fristen på 3-tre år
Kontorforretning kr 1 760,-
For oppmåling av uteareal faktureres timesats for saksbehandling med oppmålingsforretning som kontorforretning.
Forutsetter sikre grenser for eiendommen som seksjoneres og at grensene for utearealene er koordinatfestet i søknaden. Tidsforbruk settes her til 3 timer.
Relatert informasjon
Relaterte artikler
- Deling/opprettelse av eiendom
- Klarlegging og nymerking av grenser
- Grensejustering
- Arealoverføring
- Sammenslåing
- Seksjonering
- Kartforretning vinterstid
- Veiskilting
- Bestilling av kart og eiendomsinformasjon
- Virksomhetsleder
- Adressering
- Tildeling
- Nytt veinavn
- Retningslinjer for adressenavn
- Husnummerskilt
- Endre adresse
- Klage
- Sletting
- Bolignummer/bruksnummer - adressemerker
- Diverse
- Tomter og områder for næringsvirksomhet
- Čorroguolbba boligområde- Tana bru
- Sieiddájohguolbba boligområde- Tana bru
- Fanasgieddi boligområde - Båteng
- Polmak boligområde
- Leirpollskogen boligområde- Austertana
- Oppmålingsingeniør
- Vestre Varanger plankontor
- Utarbeide privat reguleringsplan?
- Brukerveiledning kommunekart
- Fasadeendringer
- Garasje
- Naust
- Veranda, terrasse, platting
- Bruksendring
- Bygg uten å søke
- Innglassing av balkong, veranda eller svalgang
- Levegg, gjerde, støttemur, støyskjerm
- Rive bygg
- Tilbygg, påbygg og underbygg
- Utfylling eller terrenginngrep
- Må du sende byggesøknad?
- Fradeling av eiendom
- Dispensasjon fra plan
- Søke på egenhånd
- Behandling av byggesøknad
- Dispensasjonssøknad
- Felle trær på privat eiendom
- Ferdigstillelse
- Klage på vedtak i byggesak
- Måleregler
- Send nabovarsel
- Har du mottatt et nabovarsel?
- Seksjonering
- Sjekkliste for byggesøknad
- Søknad om avkjørsel
- Uavhengig kontroll
- Eiendomsskatt
- Koble til vann og avløp
- Koble til vann og avløp
- Bod, uthus, pergola og anneks
- Utslippstillatelse Privat VA
- Kontordag i Austertana
Sist oppdatert