Arealoverføring
Arealoverføring åpner for å overføre større arealer mellom to matrikkelenheter enn hva som er mulig i form av grensejustering. Ved arealoverføring slipper man å opprette egen grunneiendom, tinglyse skjøte og utføre en sammenføyning av eiendommene.

Formål
Skal du overføre arealer mellom tilstøtende matrikkelenheter (eiendommer), kan arealoverføring være en aktuell prosedyre. Arealoverføring åpner for å overføre større arealer mellom to eiendommer enn hva som er mulig i form av en grensejustering. En arealoverføring krever at det er foretatt en oppmålingsforretning der grensene for de aktuelle eiendommene er klarlagt og beskrevet. Derimot slipper du å opprette egen grunneiendom, tinglyse skjøte og utføre en sammenslåing av eiendommene. Arealoverføring skal registreres i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og kommunen skal sørge for tinglysing.
Det må foreligge tillatelse fra kommunen til arealoverføring etter plan- og bygningsloven. Det må også foreligge nødvendige erklæringer om overdragelse av eiendomsrett, pantefrafall og konsesjoner for det aktuelle arealet.
Vilkår
Arealoverføring er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. Lenke til et annet nettsted. Eier av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie kan søke om tillatelse til arealoverføring.
Når det foreligger tillatelse fra kommunen kan man rekvirere oppmålingsforretning. Det må også foreligge nødvendige erklæringer om overdragelse av eiendomsrett, pantefrafall og konsesjoner for det aktuelle arealet.
Søknad om arealoverføring
Partene er ansvarlig for å fremskaffe nødvendige erklæringer og sender alle nødvendige dokumenter samlet til kommunen. Selger skal godtgjøre at oppgjørsform er avtalt og at oppgjøret er sikret. Ta eventuelt kontakt med en advokat eller eiendomsmegler for å få bistand.
Tegn arealoverføringen inn på målsatt situasjonsplan i målestokk 1:500 (1:1000 for store tiltak). Send ut nabovarsel. Naboene skal sende sine merknader til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen. Vent minst 2 uker for eventuelle nabomerknader, og send inn til kommunen.
Søknaden som sendes til kommunen skal inneholde:
- Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett
Lenke til et annet nettsted..
- Situasjonskart som viser involverte eiendommer og som tydelig angir hvordan arealoverføringen ønskes utført.
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning/matrikulering
Lenke til et annet nettsted..
- Erklæring om arealoverføring
Lenke til et annet nettsted..
- Nabovarsel
Lenke til et annet nettsted. sendes til berørte naboer og gjenboere.
- Kvittering for nabovarsel
Lenke til et annet nettsted. sendes kommunen sammen med søknaden.
- Opplysninger gitt i nabovarsel
Lenke til et annet nettsted. sendes kommunen sammen med søknaden.
- Eventuelle nabomerknader med dine kommentarer.
- Eventuelt søknad om dispensasjon.
- Eventuell utfylt skjema Fullmakt
Lenke til et annet nettsted..
- Eventuelt erklæring om pantefrafall fra panthavere.
- Eventuelt konsesjonsvedtak, egenerklæring om konsesjonsfrihet, eller erklæring om tilleggsareal.
Saksbehandling
Søknad om arealoverføring behandles først etter plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted., og deretter etter matrikkelloven
Lenke til et annet nettsted.
Når det foreligger vedtak etter plan- og bygningsloven, behandles saken etter matrikkelloven. Saksbehandleren foretar mottakskontroll og sender et foreløpig svarbrev med opplysninger om saksbehandler, forventet saksbehandlingstid og eventuelt etterspør manglende dokumentasjon. Når rekvisisjonen er komplett vil saksbehandler utføre nødvendig forarbeid og kalle inn til oppmålingsforretning. Etter avholdt oppmålingsforretning blir arealoverføringen ført i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og melding sendes Statens kartverk for tinglysing. Når arealoverføringen er tinglyst utstedes matrikkelbrev som sendes involverte parter.
Behandlingstid
Søknad om arealoverføring behandles først etter plan- og bygningsloven. Dersom søknaden er komplett og i tråd med gjeldende regulering, er saksbehandlingstiden 3 uker, ellers er saksbehandlingstiden 12 uker. I dispensasjonssaker er det ingen frist for saksbehandling.
Når endelig vedtak etter plan- og bygningsloven foreligger, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt.
Gebyr
Det påløper gebyr både for saksbehandling etter plan- og bygningsloven og matrikkelloven. Dokumentavgift og tinglysingsgebyr kommer i tillegg.
Lover og forskrifter
Klagemulighet
Klagefristen er tre uker og løper fra det tidspunktet du har mottatt matrikkelbrevet eller underretning om føringen i matrikkelen. Både hjemmelshavere, eiere og festere som avgjørelsen har betydning for, kan klage på arealoverføringen. Du sender klagen til kommunen som også kan gi veiledning. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Priser
Digitale kartdata
Digitale kartdata bestilles elektronisk via internett. Tana kommune har tatt i bruk nettstedene Norkart/e-Torg,
Ambita/Infoland og Proconet/ePlassen for betjening av uttak av digitale kartdata. Det er tre likeverdige
løsninger og du velger selv hvilken du bruker.
Alle produktene blir levert elektronisk. Det er enkelt å registrere seg som kunde hos de tjenestene og det er
ingen ekstra kostnader forbundet med dette.
Du som kunde velger karttype, ønsket område og format.
Norkart eTorg Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Amita Infolan Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Proconet ePlassen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Manuell utskrift av kommunen (sosi eller dxf) 100 kr/daa, minstepris kr 1 300,-
Utskrift av kart
Utskrift av diverse kart | |
Størrelse | Pris |
A2 | 533,- |
A2 | 838,- |
A1 | 1 110,- |
A1 | 1 665,- |
A0 | 2 198,- |
A0 | 3 373,- |
Plan-, kart- og eiendomsinformasjon 2025
Gebyrregulativ med hjemmel i lokal forskrift hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1
Henvendelse til saksbehandler - priser
Takstpakke kr 2 393,-
Meglerpakke kr 2 992,-
Eiendomsinformasjon kr 425,-
Skattetakst kr 103,-
Grunnkart kr 599,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 svart/hvit kr 642,-
A3-kart i målestokk 1:1000-100.000 farge kr 653,-
Bygningstegninger kr 707,-
Brukstillatelse og ferdigattest kr 489,-
Gjeldende arealplaner med bestemmelser kr 544,-
Innsendte arealplaner kr 544,-
Tilknytning til offentlig vann og kloakk kr 163,-
Kommunale avgifter og gebyrer kr 109,-
Legalpant kr 163,-
Naboliste kr 435,-
Oppmåling 2025
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven § 32 og matrikkelforskriften § 16 og 18.
Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner (§7)
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige konstnadsutviklingen
1. Oppretting av matrikkelenhet
1.1 Oppretting av grunneiendom og festegrunn
Areal fra 0 - 500 m2 | 12 550,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 17 940,- |
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
Punktfeste uten oppmålingsforretning | 3 980,- |
1.2 Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn*
Areal fra 0 - 500 m2 | 8 180,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 10 610,- |
Areal fra 2001 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 19 590,- |
1.3 Oppmåling av uteareal pr. eierseksjon*
Areal fra 0 - 250 m2 | 12 550,- |
Areal fra 251 - 2000 m2 | 17 160,- |
Areal fra 2001 m2 -økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m2 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
1.4 Oppretting av anleggseiendom
Volum 0 - 2000 m3 | 13 060,- |
Volum 2001 - 5000 m3 - pr. påbegynt 1000 m3 | 1 620,- |
Volum >5000 m3 etter medgått tid, minstegebyr | 24 490,- |
1.4 Registrering av eksisterende jordsameie*
Etter medgått tid, minstegebyr | 9 800,- |
2 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforr.
Opprettelse av matrikkelenhet | 4 100,- |
* I tillegg kommer gebyr for å utføre oppmålingsforretning i samsvar med pkt. 1.1 til 1.5 ovenfor innen fristen på 3 - tre år
2.1 Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises, ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold eller av andre grunner ikke kan fullføres, settes til 1/3 av gebyrsatsene etter 1.1 og 1.5
3. Grensejustering
3.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av den minste eiendommens areal. (Maksimalgrense 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20% av eiendommens areal før justeringen. For grensejustering til veg- eller jernbaneformål kan andre arealklasser gjelde.
Areal fra 0 - 250 m2 | 4 100,- |
Areal fra 251 - 500 m2 | 8 180,- |
3.2 Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volumet justeres inntil 5 % av anleggseiendommen volum, men den maksimale grensen settes til 1000 m³.
Volum 0 - 250 m3 | 4 100,- |
Volum 251 - 1000 m3 | 8 180,- |
4. Arealoverføring
4.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie
Arealoverføring erstatter hjemmelsovergang av areal ved skjøte. Oppmålingsforretning skal tinglyses. Tinglysingen utløser dokumentavgift som kommer i tillegg til gebyret her. Arealoverføinrg til veg- og jernbaneformål er unntatt tinglysing.
Areal fra 0 - 500 m2 | 13 060,- |
Areal fra 501 - 2000 m2 | 19 590,- |
Areal fra 2001 - 5000 m2 - økning pr. påbegynt da | 1 620,- |
Areal >5000 m etter medgått tid, minstegebyr | 2 450,- |
Dokumentavgift kommer i tillegg.
4.2 Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volum som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, ikke være registert på en tredje matrikkelenhet. Volum kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede.
Matrikkelenheten skal utgjøre en sammenhengende volum
Volum 0 - 250 m3 | 13 060,- |
Volum 251 - 500 m3 | 19 590,- |
Volumoverføring pr. nytt påbegynt 500 m3 medfører en økning av gebyret på | 2 350,- |
Kartlegging av eksisterende grense der grensen…
5. Tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
For inntil 2 punkter | 4 890,- |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 820,- |
6. Ikke tidl. er koordinatbest./eller klarlegging av rettigheter
For inntil 2 punkter | 8 180,- |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 1 620,- |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid
7. Privat grenseavtale
For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde | 4 100,- |
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grense | 820,- |
Billigste alternativ for rekvirent velges, alternativt kan gebyr fastesettes etter medgått tid | 940,- |
8. Utstedelse av matrikkelbrev*
Inntil 10 sider | 230,- |
Over 10 sider | 460,- |
9. Gebyrer for arbeider etter lov om eierseksjoner
Gebyr for seksjonering og reksjonering
1-3 seksjoner | 6 180,- |
Tillegg pr. ny seksjon | 620,- |
Tillegg for befaring ved seksjonering | 2 470,- |
Med oppmålingsforretning
I samsvar med pkt 1.3 ovenfor innen fristen på 3-tre år
Kontorforretning kr 1 760,-
For oppmåling av uteareal faktureres timesats for saksbehandling med oppmålingsforretning som kontorforretning.
Forutsetter sikre grenser for eiendommen som seksjoneres og at grensene for utearealene er koordinatfestet i søknaden. Tidsforbruk settes her til 3 timer.
10.1 Timepris
For gebyr som ikke fastsettes på annen måte, eller skal beregnes etter medgått tid, skal en bruke følgende timesatser:
Timesats for kontorarbeid inklusiv administrativ støtte | 940,- |
Timesats for befaring, tilsyn og markarbeid inkl. transport, utstyr og materiell | 1 430,- |
Timebasert oppmåling: et minstegebyr som dekker faste kostnader i forbindelse med målearbeidene | 4 820,- |
10.2 Tinglysing
I saker som krever tinglysing av dokumenter, kommer tinglysingsgebyr og eventuelt dokumentavgift i tillegg til kommunens gebyrer. Kostnader som kommunen påføres i forbindelse med innhenting av relevante opplysninger i forbindelse med oppmålingsforretninger, viderefaktureres til rekvirent.
NB! Kartverkets satser - tinglysing elektronisk kr 560,-
NB! Kartverkets satser - tinglysing papir kr 610,-
10.3 Urimelig gebyr
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsippene som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr. Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
10.4 Nedsatt gebyr etter matrikkelloven
Etter matrikkelforskriften § 18 skal kommunen gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføring innen 16 uker. Oversittes fristen skal gebyret for oppmålingsforretningen og matrikkelføringen avkortes med en tredjedel. Dersom kommunen oversitter fristen med ytterligere to måneder, skal gebyret avkortes med ytterligere en tredjedel.
10.5 Utsatt tidsfrist for gjennomføring av oppmålingsforretning om vinteren
I vinterperioden 1. november til 20. mai, kan tidsfristen på 16 uker fravikes. Matrikkelforskriftens § 18 tredje ledd.
10.6 Betalingstidspunkt
Gebyret kreves inn etterskuddsvis straks saken er avsluttet. For saker med flere enheter som avsluttes til ulik tid kan det kreves delinnbetaling.Tinglysingsgebyr påplusses gebyret.
Relatert informasjon
Relaterte artikler
- Sammenslåing
- Seksjonering
- Krav til situasjonsplan
- Kartforretning vinterstid
- Deling/opprettelse av eiendom
- Klarlegging og nymerking av grenser
- Grensejustering
- Veiskilting
- Bestilling av kart og eiendomsinformasjon
- Adressering
- Tildeling
- Nytt veinavn
- Retningslinjer for adressenavn
- Husnummerskilt
- Endre adresse
- Klage
- Sletting
- Bolignummer/bruksnummer - adressemerker
- Diverse
- Virksomhetsleder
- Tomter og områder for næringsvirksomhet
- Čorroguolbba boligområde- Tana bru
- Sieiddájohguolbba boligområde- Tana bru
- Fanasgieddi boligområde - Båteng
- Polmak boligområde
- Leirpollskogen boligområde- Austertana
- Oppmålingsingeniør
- Vestre Varanger plankontor
- Uavhengig kontroll
- Utarbeide privat reguleringsplan?
- Brukerveiledning kommunekart
- Fasadeendringer
- Garasje
- Naust
- Veranda, terrasse, platting
- Bruksendring
- Bygg uten å søke
- Innglassing av balkong, veranda eller svalgang
- Levegg, gjerde, støttemur, støyskjerm
- Rive bygg
- Tilbygg, påbygg og underbygg
- Utfylling eller terrenginngrep
- Må du sende byggesøknad?
- Fradeling av eiendom
- Dispensasjon fra plan
- Søke på egenhånd
- Behandling av byggesøknad
- Dispensasjonssøknad
- Felle trær på privat eiendom
- Ferdigstillelse
- Klage på vedtak i byggesak
- Måleregler
- Send nabovarsel
- Har du mottatt et nabovarsel?
- Seksjonering
- Sjekkliste for byggesøknad
- Søknad om avkjørsel
- Eiendomsskatt
- Koble til vann og avløp
- Koble til vann og avløp
- Bod, uthus, pergola og anneks
- Utslippstillatelse Privat VA
- Kontordag i Austertana
Sist oppdatert