Klage på vedtak i byggesak
Dersom du har mottatt et vedtak, kopi av vedtak eller er part i en sak kan du ha rett til å klage på vedtaket.
- Hvem kan klage?
- Dette kan du klage på
- Dette kan du ikke klage på
- Klagefrist
- Slik klaer du
- Saksgang
Hvem kan klage?
Klageretten gjelder den som er part i saken eller som har en rettslig klageinteresse. En part er den som vedtaket retter seg mot eller direkte gjelder. Rettslig klageinteresse gjelder for dem som har en viss tilknytning til saken. Dette kan eksempelvis være naboer, gjenboere, beboere i nærområdet, velforeninger og interesseorganisasjoner. Rettslig klageinteresse vurderes konkret i hver enkelt sak.
Dette kan du klage på
Vedtak om byggetillatelse eller avslag på byggesøknad kan du klage på. Dette er enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven § 1-9 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. som kan påklages, se forvaltningsloven § 28
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Dette kan du ikke klage på
- Forhold som er avgjort tidligere og klagefristen er utløpt. Dette gjelder vedtatt reguleringsplan, en gitt dispensasjon eller tidligere vedtak i byggesaken.
- Vedtak om igangsettingstillatelse, med mindre den inneholder endring av vilkår gitt i rammetillatelse.
- Vedtak om kommuneplan.
- Gebyr, men du kan klage dersom du ber om å få det nedsatt og kommunen avslår dette
Klagefrist
Klagefristen er tre - 3- uker.
Fristen gjelder fra du mottok informasjon om vedtaket og dette gjelder selv om du var bortreist eller av andre grunner ikke fikk lest vedtaket. Er ikke vedtaket mottatt, er fristen tre uker fra du ble kjent med det eller burde ha skaffet deg kjennskap om vedtaket. Klagen må være avsendt før fristen går ut. Er klagen sendt inn for sent kan kommunen avvise klagen, men i noen tilfeller kan kommunen vurdere at det er hensiktsmessig å behandle den likevel.
Slik klager du
Klagen må være skriftlig og underskrevet av deg eller fullmektig. Forvaltningsloven § 32 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. stiller kriterier til hvordan en klage skal utformes, og kommunen trenger følgende for å behandle klagen:
- Skriv at det er en klage og hvilket vedtak det gjelder.
- Hvilket forhold du har til saken og hvorfor du klager.
- Hva som ønskes endret og om du har ny informasjon.
- Dersom du ønsker utsatt iverksetting (stans av gjennomføringen av et tiltaket), må dette begrunnes.
Rett til å se sakens dokumenter og kreve veiledning: (forvaltningslovens § 11 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.)
Med visse begrensinger har partene rett til å se dokumentene i saken. Det må ved et slikt ønske tas kontakt med avdeling for oppmåling og byggesak i Sandfallveien 1. Der vil en også kunne få nærmere veiledning om adgangen til å klage og den videre saksbehandlingen.
Hvor sender du klagen?
Klageinstansen er Statsforvalter for Troms og Finnmark. Klagen sendes til;
- e-post: postmottak@tana.kommune.no
- eller per brev til: Tana kommune, Rådhusveien 24, 9845 Tana
Saksgang
- Saksbehandlingstiden er normalt 8 uker.
- Det er ikke gebyr for behandling av klager og i noen tilfeller kan du få dekket saksomkostninger.
- Andre parter i saken skal høres før vedtak.
- Kommunen har anledning til å omgjøre vedtaket eller opprettholde vedtaket og sende det til planutvalget for behandling.
- Planutvalget kan opprettholde eller omgjøre kommunens vedtak. Ved omgjøring kan det nye vedtaket igjen påklages av en part eller en med rettslig klageinteresse.
- Opprettholder planutvalget kommunens vedtak går saken til Statsforvalter for endelig avgjørelse. Dette vedtaket kan ikke påklages.
Relatert informasjon
Relaterte artikler
- Fasadeendringer
- Garasje
- Naust
- Veranda, terrasse, platting
- Bruksendring
- Bygg uten å søke
- Innglassing av balkong, veranda eller svalgang
- Levegg, gjerde, støttemur, støyskjerm
- Rive bygg
- Tilbygg, påbygg og underbygg
- Utfylling eller terrenginngrep
- Må du sende byggesøknad?
- Søke på egenhånd
- Behandling av byggesøknad
- Dispensasjonssøknad
- Felle trær på privat eiendom
- Ferdigstillelse
- Måleregler
- Send nabovarsel
- Har du mottatt et nabovarsel?
- Seksjonering
- Sjekkliste for byggesøknad
- Søknad om avkjørsel
- Virksomhetsleder
- Eiendomsskatt
- Bod, uthus, pergola og anneks
- Utslippstillatelse Privat VA
- Byggesaksbehandler
- Vestre Varanger plankontor
- Veiskilting
- Utarbeide privat reguleringsplan?
- Brukerveiledning kommunekart
- Bestilling av kart og eiendomsinformasjon
- Fradeling av eiendom
- Dispensasjon fra plan
- Uavhengig kontroll
- Deling/opprettelse av eiendom
- Klarlegging og nymerking av grenser
- Grensejustering
- Arealoverføring
- Sammenslåing
- Seksjonering
- Krav til situasjonsplan
- Adressering
- Tildeling
- Nytt veinavn
- Retningslinjer for adressenavn
- Husnummerskilt
- Endre adresse
- Klage
- Sletting
- Bolignummer/bruksnummer - adressemerker
- Diverse
- Koble til vann og avløp
- Koble til vann og avløp
- Kartforretning vinterstid
- Tomter og områder for næringsvirksomhet
- Kontordag i Austertana
- Čorroguolbba boligområde- Tana bru
- Sieiddájohguolbba boligområde- Tana bru
- Fanasgieddi boligområde - Båteng
- Polmak boligområde
- Leirpollskogen boligområde- Austertana
Sist oppdatert