Språk Språk Språk Visning: A A A A A
toppbilde

Melding til barnevernstjenesten

Generelt om tjenesten

Tema

- Skole og utdanning
- Barn og familie

Beskrivelse

Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barnevernstjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at du har observert det som meldingen din refererer til, men du bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding. Barnevernstjenesten skal

  • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
  • starte undersøkelse hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven 
  • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte. Meldingen din kan også være anonym.

Saksbehandlingstid

Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Avdeling for hjelpetjenester
Telefon:78925600
Epost:hjelpetjenesten@tana.kommune.no
Postadresse:Rådhusveien 3 9845 TANA
Besøksadresse:Rådhusveien 3 9845 TANA

Ansvarlig enhet

Avdeling:Avdeling for hjelpetjenester
Telefon:78925600
Telefaks:78925609
Epost:hjelpetjenesten@tana.kommune.no
Postadresse:Rådhusveien 3 9845 TANA
Besøksadresse:Rådhusveien 3 9845 TANA

Andre opplysninger

Oppdatert:2016-01-13 15:08
Gyldig fra2014-11-03
Gyldig til2017-10-31