Skoler i Tana

Language Language Language Visning: A A A A A
toppbilde

Ebba Lovise Joks

Ebba Joks

Jeg var 14 år, Ragnhild Ravna motiverte meg til å framføre en monolog, karakteren var en punk som var frustrert over voksne mennesker som ikke tok ansvar i trafikken og kostet 5000 ungdommer livet. Det var på samfunnshuset i Bonakas, jeg fikk et rom som jeg likte å være i, en måte der formidling betød en forskjell. Veien videre gikk til Svanvik Folkehøgskole der jeg fulgte Harald Setervolls teaterlinje. Jeg fikk hovedrolla i Leif Løvebrøl. Vi turnerte i Finnmark, vi kjørte fiskebåt fra Berlevåg til Mehamn, vi matet krabbene og vi spilte for Garnisonen i Sør-Varanger. Jeg fikk bekreftet at teateret var en måte som gav stor glede til livet, til meg selv og de som tok imot.

Den sommeren kom avdøde bauta Nils Utsi på besøk til Hillágurra, til meg og pappa, han lurte på om ikke jeg ville gjøre en audition til et stykke han arbeidet med. Han var da ansatt i Beaivváš Sámi Teáhter som dramatiker og trengte en ung jente til en av rollene. Pappa kjørte meg til Utsi i Austertana der auditionen ble gjennomført og jobben ble min. Jeg reiste over vidda til Kautokeino og gikk til lønnet arbeid som 16 åring som skuespiller. Det var store ting for en enkel jente fra skogen. Jeg fikk jobbe med flotte folk som Ann Jorid Henriksen og avdøde Inger Margrethe Olsen. Jeg var med på store produksjoner og vi gjorde lange turneer.

Etter det fulgte et halvt år på Sámi Teáhter Kursa i Inari, der alle deltagerne er blitt viktige samiske kultur personligheter.

 I 1997 ble jeg uteksaminert som lærer, på Sámi Allaskuvla.

Ved millenniumskiftet var jeg tilbake på teateret som skuespiller og deltok på flere produksjoner. Vi gjorde blandt annet Macbeth med Anitta Suikkari som Lady Macbeth og Toivo Lukkari som Macbeth og Revizoren av Gogol med Mikkel Gaup som den sjarmerende svindleren, før jeg og min sønn kom til Tana i 2004. Kulturskolen viste seg å være et sted der vi kunne delta i dette vakre, dette felleskap, dette rom av farge, toner og temperatur. I 2007 sørget daværende ordfører Ingrid Rollstad for en full stilling til meg på Kulturskolen.

Jeg underviser teater. Jeg underviser hovedsakelig på samisk. Lek er en viktig læringsform i teater. Lek er å late som om, etter hvert bygger vi scenekunst på samme prinsipper som leken har, som barn er kjent med.  Elevene møtes og erfarer samarbeid på en annen måte en i skolen, de viser følelser og respektere hverandres utfoldelser. Etter hvert lærer de disiplin. Vi jobber ofte med ferdige manuskripter, der eleven må jobbe in replikker hjemme.

Jeg har ledet mange produksjoner til premiere her på huset, og gitt flere barn et 10 år langt utdanningsløp i skuespiller faget.  I dag er det hyggelig å se at flere av våre tidligere elever velger kunsten som levevei: Heta Kerokoski, Andreas Gundersen, Eila Ballovara Varsi, Ingunn Kristina Kjølås Halvari, Ella Marie Hætta Isaksen, Kristian Tapio. Dette er selvsagt ikke målet med undervisninga, men bonusen. Målet er ballasten i livet, tanken, felleskapet, ryggraden og refleksjonene.  

Teaterfaget pleier kroppen, følelsen og øyeblikket og utvikler arbeidsmoral.  Følelsen av mestring kommer gjennom motstand i arbeidet, gjennom repetisjoner og hjemme innsats. Da tennes lysene.

Velkommen til Sámi Mánáid Teáhter du unge skuespiller! Teater er gøy!