Skoler i Tana

Language Language Language Visning: A A A A A
toppbilde

Anne Lise Varsi

majjen kare emilie ja annelise.jpg

Litt om joik og meg Anne-Lise Varsi,

Tana kulturskole joikelærer.

Joik er en utrolig fin «venn» å ha med i sekken videre i livet! 

Joik gir en fin avveksling i hverdagen! 

Joik kan brukes til mye. -terapi,-glede,-sorg,-gode tanker,-den gir kraft,- og ikke minst lykke. + mye mer! 

Jeg har hørt joik i hele min oppvekst. Min áhkku joiket ofte i stillhet ,
når lengselen etter fjell livet og sine nærmeste dukket opp i tankene hennes.
Min onkel joiket alltid når han møtte venner han ikke hadde sett på lenge, det var hans måte å hilse på, og si takk for sist. 

Jeg begynte å joike i 8-10 års alderen, jeg fant «venn» i joiken, da jeg ble ensom uten venner langt fra andre.
Jeg er oppvokst i skogen med bare meg og min bestefar, i Tanadalen. Gikk barneskole i Sirma og ungdomsskole i Seida. 

Min mor sa engang til meg, da jeg ble noe eldre, - nå må du begynne å joike ute blant publikum før joiken forsvinner!!
Jeg hørte på oppfordringen hennes.  

Jeg er adjunkt, utdannet som førskolelærer med joik, drama, fortellerkunst, samisk og duodji som videreutdannelse. 

Har i en årrekke, ca.20 år lært barn og voksne å joike rundt omkring i Norge.
Reist mye og holdt konserter i forskjellige festivaler og andre tilstelninger. Hatt mye glede av det

Sammen med min mor og datter laget vi en joike CD i 2016. Alit varri 

Hvordan lære og hvilke forventninger 

Opplæring i tradisjonell joik 

Det finnes joik om dyr, mennesker, ting, plasser og mye, mye mer. Skal man lykkes må man joike, og joike,
øve på den samme joiken over lang tid. 

Joik har lite tekst, mest melodi (lite eller ingen papirer) enkle strofer brukes til hjelp for å huske melodien.  

Oppvarming av stemmebånd er viktig, bruke magen og lungene til hjelp.  

Lære å bruke stemmen, finne joikestemmen.  

Eleven Kan bruke mobiltelefon til å ta opp for å kunne lytte og øve hjemme. 

Øving både på kulturskolen og hjemme. (foreldre bør oppfordre eleven til å øve) 

Eleven bør like å opptre, med og uten mikrofon.  Det er selvsagt viktig at foresatte motiverer og
gir verdi til joike aktiviteten og følger den opp, er intressert i arbeidet, uten at det skapes press.

Eleven bør selv ønske å lære å joike, da lykkes man i opplæringen.

Eleven kan gjerne komme med ønske om joik som de vil lære, f.eks: familie joik. 

Her er en link til mitt joikebidrag på Samefolketsdag 2020 i Oslo domkirke under festgudstjenesten:

https://www.facebook.com/SamiskHusOslo/videos/1039137413134351/UzpfSTMzMjEwOTQyMDE0MTc1MTozMDYyMzg5NDMzNzgwMzg5/

Anne-Lise Varsi joikelærer på kulturskolen i Deatnu